„Postoje
stvari koje je bolje nikada ne saznati. Ne postajemo od svake istine bolji.“
Baš u trenutku kada sam
okrenula poslednju stranu romana i uzela telefon da pogledam šta ima novo na
voljenom nam instagramu, na #branasbookclub je započeta diskusija o Miodragu Majiću
i Deci zla. Divna koincidencija i
savršena prilika da svoje sveže utiske podelim sa još mnogo ljubitelja
književnosti i dragom Branislavom Antović.
Moram da kažem da se moj
prvi utisak o Vulkanovoj knjizi nije promenio: ovo je roman koji ima intrigantnu i
neobičnu temu, donekle tipiziranog i psihološki nedovoljno portretisanog
glavnog junaka. Ipak, ono što bih rekla da je svetla tačka ovog romana je
odabir tema. Poslednjih nekoliko godina smo potopljeni jugo-lit talasom,
talasom istorijskih i pseudoistorijskih romana, pokušajima da se iskristališe
prošlost, kako daleka, tako i bliska.
Deca zla takođe kao jedan od
događaja uzimaju ratove devedesetih i njihov produkt – decu zla. Decu koja su
se rodila i živela u strašnim, nezamislivim okolnostima. Ipak, Majić je nekako
uspeo da nad svim dotaknutim temama nametne drugačija, a ključna pitanja koja
roman postavlja. To mi se dopalo i u Ostrvu
pelikana – iako čitalac ima konkretan događaj koji prati kroz knjigu, u
sferi promišljanja iznedruju se pitanja koja se tiču naše duše, morala,
odgovornosti i samokritičnosti. Tako je i sa Decom zla. U fokusu je ubistvo
političara Radovana Kovača oko koga
je ispletena gotovo nerazmrsiva mreža urotnika i neprijatelja – od supruge koja
je prevarena, zapostavljena i izigrana, preko nezakonitih radnji i prijatelja
koji pripadaju talogu društva – svi su imali motiv za ubistvo.
Ipak, svirepost kojom je
isto počinjeno i tajanstveni dukat nađen u šaci ubijenog, nakon mnogo ( kao što
je Branislava dodala u svojim beleškama „ne tako bistar Nikola“) lutanja,
dovodi Nikolu Bobića konačno na pravi
trag – do Dragana – Kovačevog ratnog
druga. I klupko najzad počinje da se razmotava...
Dopada mi se to što je Majić kao retko ko uspeo da uveže
različite slojeve društva i nivoe na kojima se događaji odvijaju, a da nemam,
dok čitam, onaj utisak usiljenosti ili osećaj da nešto nedostaje u razvoju
priče. Likovi su zanimljivi ali im nedostaje dublji upliv u Draganov lik i njegovu motivaciju. Isto,
Nikoli nedostaje još malo „opravdavanja“
iz piščevog pera da bi bio
upečatljiviji. Ovako sam imala utisak da je u krizi srednjih godina.:D I žao mi je što nije više obrađena tema o tome
da ima razlike kada se boriš za pravdu i istinu radi sujete s jedne, i radi
dobra, s druge strane.
Ženski likovi, Ana i Bojana, su, verovatno zbog nedostatka prostora u tekstu, ostale
nedokučene i, bar meni, iritantne. Uvek između ambicije i želje da su na strani
istine – a čak i kad se opredele za istinu, one istovremeno brane i svoju
poziciju.
Centralna scena,
najupečatljivija i najuspelija je definitvno scena obilaska Hazne. Nenadovo istraživanje hodžine kuće, kuće u kojoj je počinjen zločin, na granici je sa
hororom i izaziva veliku napetost koja se prenosi i na stranice koje slede i od
tog momenta vode ka pravim počiniocima ubistava.
Uprkos manjkavostima koje je Majić uspeo da prevaziđe u svom narednom romanu, i ovaj roman je daleko od toga da nije vredan čitanja. Čak naprotiv! Ovo je roman koji nećete moći da ispustite iz ruku, verovatno nećete ni primetiti mane koje sam nabrajala, navijaćete za Nikolu i bodrićete ga da uhvati ubicu i spase svoj obraz. Fantastično je to kako je Majić uspeo da nas veže za likove, da probudi u nama empatiju i razumevanje za njih, za njihove prave ali i pogrešne odluke. U nekom trenutku sam pomislila da nas čitanje ovih romana svakako čini boljim ljudima baš zbog tih suptilnih načina kojima se u potpunosti prepustimo proživljavanju sudbine drugih, koliko god bili različiti od nas.
Natašina
Čitaonica 2021.© Nataša Kasaš
Коментари
Постави коментар