Članovi komisije Zavoda dugo su razgovarali o najzrelijoj zbirci
poezije velike pesnikinje, "Tražim pomilovanje", i zaključili da se
"vanvremenost Desanke Maksimović ne uklapa u poetičke okvire epohe, te da
postoji bojazan da bi i učenici pogrešili u vrednovanju njene poezije,
umanjujući njen značaj". Ipak, razmatrajući zahtev Zadužbine, predložili
su da se zbirka nađe u programu za prvi razred gimnazije, uz zaključak da bi
"na ovaj način zbirka našla svoje pravo mesto kao odjek književne epohe srednjeg
veka".
Tako glasi današnje skandalozno obaveštenje koje smo dobili od
zvaničnika, koje je krajem dana preinačeno u pojašnjenje da se govori o radnoj
verziji izmene Programa nastave za navedene razrede. Budući da sam bila u nastavi
određeno vreme, a uz to se bavim kako pisanjem, uglavnom poezije, tako i
književnom kritikom, ova vest me je posebno pogodila. Nisam fan, kako sam se i
deklarisala na kratkoj objavi na društvenim mrežama, drugačija poetika, stil i
forma mi više prijaju u proučavanju i uživanju u pisanoj reči. Ono što me je
prenerazilo je količina gluposti koja stoji u samom obrazloženju. U nastavnom
planu i programu za IV razred ima sijaset pesnika koji svoj pesnički jezik
temelje na teško odgonetljivom jeziku, iziskuju napor pri tumačenju i
razumevanju, te su kao takvi izazov za učenike. Nije lako približiti govor Branka
Miljkovića ili Vaska Pope učenicima tako da se zaista udube u tumačenja i
razotkrivanja jezičko-znakovnih slojeva. Velikim uspehom sam smatrala to kad
sam na času doživela da je nekoliko učenica došlo spremno za paralelnu analizu
pesama koje su Miljković i Stevan Raičković pisali jedan o drugom. U tom
smislu, poezija Desanke Maksimović nakon napornog probijanja kroz hermetično
tkivo modernizma i avangarde dolazi kao osveženje, kao povratak u stvarnost i
vraćanje na bazične, jednostavnije i pitkije teme. Razumevanju jedne epohe
doprinosi i takav pisac, koji nema potrebu da svoj jezik zatvori u neprobojnu
tvrđavu.
Prekrajanje istorijskog toka i razvoja jedne književnosti zbog
toga što njena zbirka „Tražim pomilovanje“ referiše na Dušanov zakonik je
skaredna i, najblaže rečeno, nenormalna. Koncept bi mogao biti primenljiv ako
bi se pisci tematski, a ne hronološki raspoređivali u lektire i čitanke, a na
šta bi tek onda ličilo proučavanje. Gde biste smestili Hazarski rečnik, negde
uz Žitije Svetog Simeona i Popinu Manasiju?
Svako vreme nosi svoj duh, svaka poetika svoje ideje, svaki
pisac svoju poetiku koja je izraz sopstvenog trenutka u celokupnoj istoriji. Paušalno
određivanje i odokativno bajagi-reformisanje je poslednji u nizu znak da
definitvno nema mesta gde nisu zaseli besposleni, neobrazovani, neodgovorni
ljudi koje nije sramota da se igraju prosvete, a da o njoj nemaju pojma. Tako
jedino pisac 20-og veka može da završi u srednjem veku, jedino vremeplovom u
praznim glavama.
Natašina
Čitaonica 2020.© Nataša Kasaš
Pratite
na mrežama: Instagram Facebook
Klikom na link kupite zbirku Horizonti
Коментари
Постави коментар