Пређи на главни садржај

HORIZONTI: Recenzija zbirke poezije - N. V. Bjelanović


Наташа Kасаш, ХОРИЗОНТИ

Обимом невелика збирка Хоризонти Наташе Kасаш показује, најприје, као двострук квалитет ауторкину изражену сензитивност и критички однос према себи, свијету, смислу бивствовања. У њој је сензибилитет женског писма осјенчен иронијом као специфичним зачином (“верујем… у никад вољено”, каже се у иницијалној пјесми Белина у мени. Та пјесма је и иначе међу најуспјелијим, сва од напола чулних, напола апстрактних слика, а сличне су јој, према интензитету и осјећајности, оне под бројевима 11 и 12).
Збирка је упечатљива, аутентична, на тренутке врло снажна и болна, али без страха од изражене емотивности, која се често намјерно инхибира код наших пјесникиња. Њена насловна одредница, срећно изабрана, метафора је унутрашње, духовне топографије лирске хероине. Пут Хоризоната заправо је пејзаж унутрашњих, емотивних хронотопа. Маркирана су тако важна, кључна, преиспитивачка мјеста унутрашњег развоја, положена у језгра поетичких судара семантике апстрактних именица емотивног набојачежња, очајање, туга, заборав, срећа, жудња са глаголима који као основно или имплицирано значење носе преобликовање и звук – урушавати се, распукнути се, струјати, дробити, ускомешати, отресатиНа тај начин се врло ефектно спајају, претапају статички, централни, и динамички, односно покретачки слој ових стихова. Тако се истовремено и креира и доводи у баланс напетост између мотивационих сила пјевања – осјећања изгубљености, туге, горчине, немоћи, бесмисла и, са друге стране,  непобитности и непорецивости љепоте свијета који се посматра, макар се она најчешће сагледавала у одбљесцима ишчезлог, или у крхотинама. (Нарочито треба обратити пажњу на пјесму под редним бројем 10, према нашем мишљењу најбољу у збирци, која има и композиционо важно мјесто. Чини се да она својом смиреношћу и снагом обухвата и смирује контрастне тежње – за поетичном контемплацијом, као и за рушилачком негацијом).
О динамизму цијеле збирке увјерљиво свједочи и једна од посљедњих пјесама у збирци, она под бројем 25. Насупрот већ истакнутом меланхоличном, повремено и нихилистичком тону цјелине, она има и готово ведре акценте, и заправо је документ о снажном осјећању вриједности постојања, ма какво оно било: „То сам ја кад сам истинита. / Осећам своје постојање у сивилу бесмисла“. Повремено изненађујуће акцентовање ову збирку, релативно монолитну, спасава од изражене нивелације која за једно лирско ткање може бити понешто заморна и погубна у смислу изостанка изазова читаоцу. С друге стране, потенцирано уједначавање на тематском и мелодијском нивоу може се посматрати и као поетичка чежња, жеља да се пјесма никада не заврши, прецизирана, уосталом, и у једном стиху у пјесми под бројем 23.
У ауторском рукопису Наташе Kасаш дају се препознати, као фини ехо, одјеци поетика великих српских пјесника двадесетог вијека. Ту је прије свега ријеч о Васку Попи и Бранку Миљковићу (на кога се, заправо, на једном мјесту директно и реферише). Пегаво лице неба”, на примјер, типично је Попина синтагма-метафора. Претпоставка је да су та мјеста, не тако честа, не само свједочанства о лектири-утицају него и својеврсно лично сврставање младе пјесникиње у аутопоетичком смислу.
Збирка Хоризонти, дакле, осим што, несумњиво, назначава један озбиљан лирски таленат и дисциплину са којом му се приступа, сама по себи је истовремено снажан и њежан лирски подухват. У тим двјема одредницама сажима се њена унутрашња есенција и наговјештава, надамо се, даље пјевање Натасе Kасаш у назначеним поетичким координатама, али и ван њих, у правцу назначеног иронијског и преиспитивачког, датог у овој збирци као обећање и залог даљег писања.

Natašina Čitaonica 2019.© Nataša Kasaš

Pratite na mrežama:     Instagram Facebook


Коментари

Популарни постови са овог блога

Imam poklon za sve vas na Knjižičica online prodavnici!

  Imam poklon za sve vas! Koliko često se zapitate koji bi bio najlepši poklon za knjigoljupca? Na društvenim mrežama smo često komentarisali da, pored knjige, retko naiđemo na mesto gde možemo naći i po još koju sitnicu, tematski uklopljenu ili makar lepo upakovanu uz omiljeni roman. Još ako naručujete onlajn jer nemate vremena da obilazite deset prodavnica, knjižara i šopova da biste sve lepo upakovali, onda ste zasigurno u velikom problemu! Do skoro biste morali da naručujete barem sa tri različita sajta, a to onda nije ni praktično niti vam štedi vreme (dok dočekate sve tri porudžbine). Srećom, razvojem popularnog bukstagrama, to jest posebne zajednice knjiških moljaca na Instagramu koja je u poslednjih dve godine ekspodirala, i izdavači su uspeli da pronađu šta je sadržaj koji bolno nedostaje njihovim prodajnim mestima. Jer, kao što se ne bojimo da kažemo iskreno mišljenje o pročitanom, tako nam nije problem ni da ukažemo na nedostatke izdavačima. Naprotiv, srećni smo što se ...

Čitam: Ostrvo pelikana, Miodrag Majić

Ostrvo pelikana, Miodrag Majić   Ostrvo pelikana, Miodrag Majić   ◊ Nikada ne mislimo dovoljno o tome na koliko se sve načina može uticati na tok nečijeg života. Poneka usputna odluka, reč, neizmerena, a izrečena, mogu da sruše ili osvetle nečiji svet. Živimo u trenutku u kome nema mesta za duboka promišljanja, nema vremena da zastanemo i posmatramo. Da merimo, pa da sečemo. Zato volimo da verujemo u sudove i pravdu. To nas uljuljkava, skida teret odgovornosti sa naših leđa: mi živimo svoje male živote, a za kaznu ima ko da se brine. Naša sa vest je čista. Zagledamo li se dublje u u bilo čiji život, videćemo da je sastavljen iz pažljivo tkane mreže naizgled nasumičnih događaja, slučajnih susreta. Onda, u jednom trenu, vidite uzročno-posledičnu, neumoljivu vezu koja je uporno, od prvog momenta, poput efekta leptira, vodila do neočekivanog obrta, do stanja koje je nemoguće vratiti na početak. ◊ Koliko taštine sadrži jedna ispravna odluka, koliko licemerja u svakom saop...

Čitam: Očevi i oci, Slobodan Selenić

 Ovo je roman koji govori o burnom istorijskom periodu od kraja Prvog do kraja Drugog svetskog rata. Lokacijski je smešten u Beograd , a prati tri generacije jedne porodice.  Porodicu Medaković upoznajemo kroz perspektivu Stevana Medakovića , Milutinovog sina i Mihajlovog oca. Njegovo pripovedanje započinje u Engleskoj, gde se Stevan školuje i upoznaje Elizabetu , svoju buduću ženu, koju dovodi u posleratni Beograd, tada nerazvijeni, postorijentalni grad koji nije našao ni svoj identitet ni mesto u savremenoj Evropi. Početak parlamentarizma i pokušaj demokratije koji se ruši pod težinom rastućeg komunističkog pokreta neodoljivo je referentan i na sadašnje prilike te je sasvim razumljivo zašto je Selenić ovaj roman uspeo da objavi tek 1985. „Po uverenju komunista krivično zakonodavstvo postoji da bi štitilo njihovu vlast, a pojedini paragrafi ne služe kažnjavanju pravih prestupnika , već ućutkivanju, suzbijanju i progonu neistomišljenika. To se najlakše postiže širokim i kra...