Пређи на главни садржај

Čitam: Duge noći i crne zastave, Dejan Stojiljković

Duge noći i crne zastave 


Duge noći i crne zastave

 

 Dobrodošli u nastavak čitanja ovog golemog poduhvata o najvećem srpskom porazu. Iako sam načela ovaj, za sada, triptih natraške (jer sam i ja verni predstavnik svog naroda, pa ne umem sve po redu i običaju), mogu reći da se u čitanju taj iskorak ne oseća. Likovi su nam svima poznati, kao i istorijski kontekst.

 U romanu Duge noći i crne zastave  Dejan Stojiljković se bavi tematikom osmanlijskog nadiranja u srpske zemlje koje započinje osvajanjem Pirota 1386. godine. Pored toga, bliže se upoznajemo sa ličnošću kneza Lazara i sa trojicom junaka Toplicom Milanom, Ivanom Kosančićem i Milošem Obilićem, kao i sa Markom Kraljevićem (Mrnjavčevićem). Turski osvajač, Murat, je prikazan kroz odnos sa svojim sinovima Jakubom i Bajazitom, kao i kroz brojne dijaloške linije sa Edhemom, sultanovim dervišem od poverenja.

 Radnja romana je jednostavna. Pratimo nekoliko paralelnih tokova koji se brzo smenjuju. Jedan od njih je i lik Lazara Hrebeljanovića, koji je, oženivši se Milicom, direktnim potomkom loze Nemanjića, stekao pravo na presto. Zatičemo ga na dvoru u Kruševcu, načetog godinama i umornog od sukoba. On se nalazi u duhovnoj krizi koju prati i fizička nemoć. Rastrzan između onoga što je želeo da bude i onoga što je postao, on preispituje svaki svoj potez i postupak. Sećajući se sukoba sa Nikolom Altomanovićem, Lazar se pita gde je nestala njegova odlučnost i čvrstina, njegova vera. On je svestan da su došli zadnji dani, Turci su svakim danom sve bliži, a time i odsudni trenutak za sve za šta se borio. Obuzetom crnim slutnjama i osećajem beznađa, pred Lazara izranja prikaza u liku njegovog preminulog sina Dobrovoja – koji je simbol izgubljenog poverenja u boga. Ta avet, ovaploćenje Lazareve patnje, kroz roman se pretvara u njegovog iskušenika, pa u savetnika u trenu kada odluči kojim će putem krenuti i kako će se suprotstaviti turskom osvajaču.

Drugi tok romana pripada vitezovima Reda Zmaja, Toplici i Kosančiću, i, dodeljenom im saputniku, Obiliću. Miloš je ovde od čoveka iz naroda „unapređen“ u braničevskog plemića, iako znamo da nije istorijski potvrđena ličnost i da se za njega pre svega vezuju legende o „junaku koga je obila majka rodila“. On je ovde prikazan kao lakomislen, nagao i neobuzdan mladić koji se, u susretu sa dvorom i gospodom pomalo stidi svoje neukosti (ne i svog porekla). Sa Toplicom i Kosančićem on dobija zadatak da, prerušen u trgovca, ide u Prilep gde treba da pronađu srebrni kivot koji je opljačkan u manastiru Svetog Vida. Taj kivot sadrži tajnu koja je potrebna knezu Lazaru. Razlog zbog kog se Miloš pridružuje dvojici vitezova nije mali – on treba da dokaže dostojnost ruke koju je isprosio – ruke Lazareve kćeri Olivere. Iako dvojica vitezova negoduju, oni se ipak povinuju kneževoj želji. Ta pokornost kneževoj volji je vidljiva kroz ceo roman i u gotovo svakom liku. Na dvor stupa i Lazar Musić, brat „ludog“ Stefana, koji traži pojačanje za odbranu Pirota. Na te reči knez Lazar reaguje burno, vičući „Zar nisam naredio povlačenje“. Ta me je scena malo razočarala. Iako pretpostavljam da je u pitanju ratna taktika po kojoj treba žrtvovati manje utvrđenje da bi se spasio stoni grad i narod, ipak, želela sam da slavni knez Lazar zasija svojim junačkim sjajem, da podigne mač, da pruži podršku. Umesto toga, dobila sam izgubljenog čoveka koji se rve sa svojim demonima, strahovima i duhovima, pa umesto pomoći, Musiću šalje prekor, a Obilića u potragu za svetom relikvijom.

Treći tok nas upoznaje sa padišahom Muratom. Njegova senka, čudnovati derviš  Edhem Ibn-Musafir, svojim pritvornim jezikom, sultana uvek ima na svojoj strani, i, kao da upravlja njegovim mislima i odlukama. Ulizicu i vešca u njemu vidi Bajazit, Muratov sin-ratnik, neotesan i pun besa, nalik Obiliću. Jakub, njegova suprotnost, stoji kao teg između svog brata, oca i derviša. Kroz tumačenje snova, odgonetanje poruka koje šalju predaci i predskazanja, derviš daje odgovore Muratu koje on želi da čuje. Muratova zaslepljenost je gotovo potpuna, a ruši je ista mora koja muči i Lazaranema mira, postoji samo primirje. Murat sanja Evropu na kolenima, on želi da to nečisto, hrišćansko tlo bude pod njegovom stopom. More koje ga bude mu nose loša znamenja – nekad je to moćni zmaj, nekad i sam nečastivi. Ipak, derviš je tu da umiri sve strepnje i da okrene sultanov pogled napred – u osvajanje srpskih zemalja. Slušajući Murata, shvatamo da svi vladari, kao i svi ljudi, dođu do trenutka samoispitivanja kad se savest nadvije nad njih i traži polaganje računa za sva učinjena dela i nedela. Lazareva savest se materijalizuje pred njim, praveći ga iskušenikom božje vere i pouzdanja. Murat za sagovornika ima ulizicu koji je sluga mračnih sila, možda čak i samog đavola. U tom trenutku je izvršena polarizacija između dvojice likova, pojačana i činjenicom da je Murat svog najmlađeg sina pogubio zbog neposlušnosti.

Kada se na putu iz Prilepa gde se sastanu i sa Markom, turskim vazalom, vrate u srpske zemlje, trojica vitezova zatiču stravičan prizor pred zidinama Pirot-tvrđave: sva zemlja je u plamenu. Oni shvataju da je to „dobrodošlica“ Turcima koju je smislio Stefan Musić – da ih dočeka pustinja u kojoj neće imati ni hrane ni vode, samo crno, spaljeno polje. Kada se sretnu sa njim, shvatamo da Stefan još uvek ne zna da knez neće poslati pomoć, jer se on u nju uzda. Turci pred Pirot stižu ranije nego pto se pretpostavljalo. Ali paša je razjaren prizorom spaljenih polja i želi da što pre osvoji tvrđavu. Želi da, dok Murat stigne, grad već bude osvojen i da samo njemu pripadne slava tog osvajanja. Međutim, ne ide sve po planu. Srpska vojska odoleva, a kada Kosančić ubije Ajdina, Ali paša se suočava sa gubitkom mnogo većim nego što je pretpostavljao. Sa druge strane, prepolovljena srpska vojska se suočava sa izostankom pomoći s Lazareve strane, pa se, ugledavši odred Crnih zastava – Mrtvih duša – janičara, odlučuju na očajnički potez. Oni znaju da neće moći da odole napadu, ali neće ni Ali paša dobiti svoju pobedu.

Spoiler* spaliće celu tvrđavu i ostaviti tako jalovom Ali pašinu pobedu, baš u trenutku kad Murat dolazi na mesto sukoba.

Na drugoj strani, Kosančić predaje tajanstvenu srebrnu kutiju knezu Lazaru. Odmah potom, Lazar odlazi put manastira na poslednji susret sa svojim priviđenjem – koji uzima obličje svetog Georgija i donosi odluku: rat je počeo!

 

 Teško je donositi sud o ovom epohalnom trenutku u našoj istoriji koji je predstavljen u romanu. Svi mi smo toliko slušali o junacima kosovskog boja da svako ponaosob ima svoju ličnu predstavu o knezu Lazaru, carici Milici, Obiliću, Marku Kraljeviću, Dušanu Silnom, Vuku Brankoviću, Jug Bogdanu... to je naša slavna prošlost. Čudno je kako je najveći poraz koji je uzrokovao viševekovno ropstvo uspeo da ostane u svesti našeg naroda kao trijumf vere i pobedu carstva nebeskog. Opet, i dan danas, svi smo opčinjeni svetlom Miloševog podviga, ponosno govorimo o knezu Lazaru i svi znamo Kneževu kletvu i bar nekoliko stihova koje je Vuk Karadžić zapisao. Verujem da je bilo i teško iz sveg tog usmenog i pisanog nasleđa rekonstruisati građu i uobličiti je u prozno delo. Osmanlije nisu samo banule jednog dana na Kosovo i dale ultimatum knezu Lazaru. Ne, oni su postepeno osvajali, porobljavali i prisvajali. Oživeti srpski dvor, izgraditi iz legende srpske junake i udahnuti im karakter, glas i obličje je istinska skulptorska veština. Dati im kontinuitet kroz takav poduhvat kao što je petoknjižje je još veći podvig. Pišući sinopsis, ideja ovog romana mi je postala kompaktnija i jasnija nego što je to bila dok sam čitala. Možda je uzrok tome to što su epizode veoma kratke, brzo se prelazi sa jednog događaja i junaka na drugog. Jasno da je to potrebno da bi se održao vremenski kontinuum, ali ne bi bila greška ni da se celinama ostavljalo po malo više prostora.

 Likovi su dobro portretisani, vidimo da su njihove reči u saglasju sa onim što čine. To što Lazar i Obilić nisu ni prineti „praslici“ koju sam ja formirala čitajući građu kod profesora Nade Milošević-Đorđević i Boška Suvajdžića je moj problem. (Sećam se i jedne scene dok smo izučavali narodnu književnost, od silnih pročitanih pesama, mnogi studenti su na ispitu pisali rečenice koje su bile čist deseterac. Profesori su bili mnogo ljuti, a mi šokirani. )

Lazar je zagledan u mrak, u tamu svoje duše i još mračniju budućnost. Sanjajući mir, shvatajući da ga nikad neće dosegnuti, on gubi uporište. Suočava se sa besmislom i ponorom iz kog progovaraju strahovi, kajanja i oklevanja. Više je netrpeljiv nego što je dostojanstven. Više okrenut mislima, takav, on će se okrenuti nebu u potrebi da povrati veru i nadu. To je ono što će mu biti potrebno za dane koji slede, a i za nastavak u Olujnom bedemu i Carstvu nebeskom.

Miloš Obilić je prikazan kao svojeglavi mladić, plah i lakom, naivan, sklon piću i kavgi. Spajajući Kosančića i Toplicu, vitezove Reda Zmaja sa njim, Obilić dobija svoje uzore. Posmatrajući njihovu veštinu mačevanja, njihovo ponašanje i ophođenje prema drugima, Miloš im se divi, često se pitajući da li je Kosančić samo čovek.

Murat je prikazan kao druga strana istog novčića u poređenju sa Lazarom. U trenucima duhovne krize, kada ga ophrvaju strah i sumnja, on se hvata za slamku spasa – za slatkorečive pouke mudrog derviša Edhem Ibn-Musafira. Na taj način, on simbolički ispada iz svoje uloge velikog osvajača, jer sam postaje sluga Zla. Uticaj koji derviš ima je očit, kao što je i vidljivo njegovo manipulisanje Muratovom svešću i navođenje na korake koje će i Murata, baš kao i Lazara, odvesti direktno njegovom usudu.

 Pored „usitnjavanja“ u male celine da bi se hronološki ispratila radnja, nisam sigurna ni da je bilo neophodno da se gotovo svako poglavlje započinje opisom pejzaža i vremenskih prilika. Deskripcija jeste zgodna, nosi i taj simbolički prizvuk, ali, korišćena neumereno, gubi na snazi i slabi pod kvantitetom. Isto, neprestana upotreba purpurne boje me je navela na to da potražim sinonime: grimizna, tamnocrvena, ljubičastocrvena i njihove izvedenice...  

Budući da su Duge noći i crne zastave prva u petoknjižju, samo su uvod u događaje epskih razmera koji slede. Sve što imamo od junaka su započete skice, koje će dobiti svoja obličja u narednim nastavcima. Oni koji vole da čitaju o srpskoj prošlosti, o vremenu kad su se sa vitezovima razgovorile vile, o legendama prohujalih dana i o podvizima koje i danas prepričavamo – preporuka!

 Predlažem da pogledate na Youtube-u i serijal Srpski junaci srednjeg veka, da pročitate kosovski ciklus pesama, a da pronađete i bugaršticu Marko Kraljević i brat mu Andrijaš. Čak i u samom Vukvom Rečniku ćete naći neka zanimljiva tumačenja sveta, prilika i običaja.

Sledeće na listi za čitanje: Olujni bedem

Izdavač: Laguna

 

Natašina Čitaonica 2020.© Nataša Kasaš

Pratite na mrežama:     Instagram Facebook

 

 

 

Коментари

Популарни постови са овог блога

Čitam: Očevi i oci, Slobodan Selenić

 Ovo je roman koji govori o burnom istorijskom periodu od kraja Prvog do kraja Drugog svetskog rata. Lokacijski je smešten u Beograd , a prati tri generacije jedne porodice.  Porodicu Medaković upoznajemo kroz perspektivu Stevana Medakovića , Milutinovog sina i Mihajlovog oca. Njegovo pripovedanje započinje u Engleskoj, gde se Stevan školuje i upoznaje Elizabetu , svoju buduću ženu, koju dovodi u posleratni Beograd, tada nerazvijeni, postorijentalni grad koji nije našao ni svoj identitet ni mesto u savremenoj Evropi. Početak parlamentarizma i pokušaj demokratije koji se ruši pod težinom rastućeg komunističkog pokreta neodoljivo je referentan i na sadašnje prilike te je sasvim razumljivo zašto je Selenić ovaj roman uspeo da objavi tek 1985. „Po uverenju komunista krivično zakonodavstvo postoji da bi štitilo njihovu vlast, a pojedini paragrafi ne služe kažnjavanju pravih prestupnika , već ućutkivanju, suzbijanju i progonu neistomišljenika. To se najlakše postiže širokim i krajnje neod

Čitam: Deca zla, Miodrag Majić

„Postoje stvari koje je bolje nikada ne saznati. Ne postajemo od svake istine bolji.“  Baš u trenutku kada sam okrenula poslednju stranu romana i uzela telefon da pogledam šta ima novo na voljenom nam instagramu, na #branasbookclub je započeta diskusija o Miodragu Majiću i Deci zla . Divna koincidencija i savršena prilika da svoje sveže utiske podelim sa još mnogo ljubitelja književnosti i dragom Branislavom Antović.  Moram da kažem da se moj prvi utisak o Vulkanovoj knjizi nije promenio: ovo je roman koji ima intrigantnu i neobičnu temu, donekle tipiziranog i psihološki nedovoljno portretisanog glavnog junaka. Ipak, ono što bih rekla da je svetla tačka ovog romana je odabir tema. Poslednjih nekoliko godina smo potopljeni jugo-lit talasom, talasom istorijskih i pseudoistorijskih romana, pokušajima da se iskristališe prošlost, kako daleka, tako i bliska.  Deca zla takođe kao jedan od događaja uzimaju ratove devedesetih i njihov produkt – decu zla. Decu koja su se rodila i živela

Kamij Lorans, Mogla bih to biti ja - preporuka za čitanje

  Zahvaljujući izuzetnim preporukama sa #bukstagram profila Manjini naslovi ovaj je roman našao put do mene.  Zaista sam srećna što ima mnogo profila i blogova koji u današnje vreme svoj sadržaj kreiraju na taj način da do vas stignu realne preporuke za čitanje i koji prave naslove i dobre autore izvode na svetlost dana gotovo svakodnevno! Tako je i roman Mogla bih to biti ja došao do mene, a samim tim i ova "vanredna preporuka" do vas. Da pređemo na štivo! Kamij Lorans je napisala jedan od najinteresantnijih romana koje sam pročitala ove godine. Ova psihološka drama je kolaž jedne priče ispričane iz više perspektiva. Svaka od njih nam daje novi ugao gledanja, novu percepciju kroz naraciju protagonistkinje Kler , četrdesetosmogodišnje profesorke, razvedene žene i majke dvoje dece.  Ona svoju priču izlaže u formi dnevničkih zapisa, a za tom varijantom događaja idu i beleške psihijatra, bivšeg supruga i spisateljice Kamij. Svi su upleteni u tumačenje događaja, svi imaju sv