Пређи на главни садржај

Čitam: TROJE, Ognjenka Lakićević, Vladimir Tabašević i Ivan Tokin

TROJE, Ivan Tokin i Ognjenka Lakićević

 Uočavanje osnovnih poetskih motiva u zbirci „Troje” je kao prolazak kroz ustreptalo tkivo života, uhvaćeno u vakuumu jednog trenutka koji se uporno ponavlja. Suočavanje sa velikim temama ljudskog postojanja, kao što su smrt, ljubav i bol ovde je dato u  formi introspektivne studije svakog od navedenih stanja. S obzirom da je tema stanje, na sadržinskom planu tekst obiluje slikama koje se analitički promišljaju i beleže.
 Neprestano Tokinovo zazivanje sopstvenog imena odaje utisak agonije koja svojim razornim dejstvom ništi čovekov identitet do te mere da postaje neophodno da se osnovne činjenice, date rođenjem, utvrđuju u bezizlaznom kolu košmarne stvarnosti koja ne donosi razrešenje patnje. Naprotiv, jedino što je izvesno je budućnost koja nosi novu ulogu u pesnikov život, ulogu ubice. Nemogućnost da se pomiri sa činjenicom da će taj čin ubistva morati da se dogodi, navodi pesnika na zaključak da on mora da ima dobrote koja će se pokazati i u činu milosrdnog ubistva. Neutaženi unutarnji nemir proizilazi iz univerzalnog pitanja: koji je smisao smrti? Jedina uteha koju Tokin nalazi je da “nasumičnim odabirom milost caruje”* jer bi svako drugo objašnjenje imalo još manje smisla. Bes zbog nemoći nad promisli koja svojim ravnodušnim prstom donosi patnju i ništi sve, iskazana je i pobeđena saznanjem da slomljeni čovek nema više ništa što bi moglo da mu bude oduzeto. U toj misli da, kada čovek ostane bez srca, bez osećanja, on zapravo trijumfuje jer postaje neranjiv i besmrtan, tj. jednak toj višoj instanci/bogu jer nema ništa sem praznine, pesnik osvetnički poentira.

 Korak dalje kroz zbirku nas vodi u još jedan prizor destruisane sadašnjosti, i iako nije eksplicitno reč o smrti, sasvim je blizak umiranju. Prebiramo po neuspešno potisnutim traumama koje datiraju od ranog detinjstva do odraslog doba. Iz pozicije autsajdera, neshvaćenog preosetljivog bića lišenog nagona za samoodržanjem,  pesnikinja se ni ne obraća nama kao čitaocima. Ona vodi razgovore sa prolaznicima, sećanjima, sa onim što oseća, sa patnjom, sa razornim unutarnjim potencijalom, sa sopstvom. Kao što i sama kaže u jednoj od pesama, ona nema publiku i ne piše za nju. Ona piše kao što i trči, da kroz kilometre i znoj zbaci sa sebe makar jedan deo tereta i nepodnošljive težine samoobmane sa ubitačnim posledicama. Taj teret je praznina koja izjeda Dom da od njega ostane samo skelet, slika mrtve prirode.
Kao što Tokin ponavlja svoje ime, tako i Lakićevićeva ponavlja “Ne osećati više teret, stalna je namera… Sklupčati se do nestajanja, stalna je namera”. To mantričko ponavljanje usled gubitka sigurnosti asocira na stanje najvišeg alarma u kome se ljudsko biće bori za goli opstanak. Krah koji nastaje na mikroplanu vodi od samodestruktivnih poriva do samospoznaje i uvida kroz katarzično dejstvo patnje. I Lakićevićeva prolazi kroz teskobu, bol, napuštanje, nemogućnost da se podredi većini, da nađe spokoj, ali ne nalazi razrešenje. Završnim stihom “Već je bilo jasno na šta će ličiti život” nudi nam ravnodušnu pomirenost kao krajnji domet traganja. Pomirenost sa sopstvenom ranjivošću ne uključuje po sebi i sklad sa svetom ni nadu u potpuno isceljenje.

 Pored opisanih centralnih motiva koji oblikuju ove dve zbirke, postoje i elementi koji ih učvršćuju i dopunjuju. Samoironijski ton, duhoviti uvidi i tragikomični momenti nose, podižu stihove dodajući im šarm i potpunu autentičnost izrečenom.


Nataša Kasaš



*Stih iz pesme N. Kasaš



Natašina Čitaonica 2020.© Nataša Kasaš

Pratite na mrežama:     Instagram Facebook

Коментари

Популарни постови са овог блога

Čitam: Očevi i oci, Slobodan Selenić

 Ovo je roman koji govori o burnom istorijskom periodu od kraja Prvog do kraja Drugog svetskog rata. Lokacijski je smešten u Beograd , a prati tri generacije jedne porodice.  Porodicu Medaković upoznajemo kroz perspektivu Stevana Medakovića , Milutinovog sina i Mihajlovog oca. Njegovo pripovedanje započinje u Engleskoj, gde se Stevan školuje i upoznaje Elizabetu , svoju buduću ženu, koju dovodi u posleratni Beograd, tada nerazvijeni, postorijentalni grad koji nije našao ni svoj identitet ni mesto u savremenoj Evropi. Početak parlamentarizma i pokušaj demokratije koji se ruši pod težinom rastućeg komunističkog pokreta neodoljivo je referentan i na sadašnje prilike te je sasvim razumljivo zašto je Selenić ovaj roman uspeo da objavi tek 1985. „Po uverenju komunista krivično zakonodavstvo postoji da bi štitilo njihovu vlast, a pojedini paragrafi ne služe kažnjavanju pravih prestupnika , već ućutkivanju, suzbijanju i progonu neistomišljenika. To se najlakše postiže širokim i krajnje neod

Čitam: Deca zla, Miodrag Majić

„Postoje stvari koje je bolje nikada ne saznati. Ne postajemo od svake istine bolji.“  Baš u trenutku kada sam okrenula poslednju stranu romana i uzela telefon da pogledam šta ima novo na voljenom nam instagramu, na #branasbookclub je započeta diskusija o Miodragu Majiću i Deci zla . Divna koincidencija i savršena prilika da svoje sveže utiske podelim sa još mnogo ljubitelja književnosti i dragom Branislavom Antović.  Moram da kažem da se moj prvi utisak o Vulkanovoj knjizi nije promenio: ovo je roman koji ima intrigantnu i neobičnu temu, donekle tipiziranog i psihološki nedovoljno portretisanog glavnog junaka. Ipak, ono što bih rekla da je svetla tačka ovog romana je odabir tema. Poslednjih nekoliko godina smo potopljeni jugo-lit talasom, talasom istorijskih i pseudoistorijskih romana, pokušajima da se iskristališe prošlost, kako daleka, tako i bliska.  Deca zla takođe kao jedan od događaja uzimaju ratove devedesetih i njihov produkt – decu zla. Decu koja su se rodila i živela

Kamij Lorans, Mogla bih to biti ja - preporuka za čitanje

  Zahvaljujući izuzetnim preporukama sa #bukstagram profila Manjini naslovi ovaj je roman našao put do mene.  Zaista sam srećna što ima mnogo profila i blogova koji u današnje vreme svoj sadržaj kreiraju na taj način da do vas stignu realne preporuke za čitanje i koji prave naslove i dobre autore izvode na svetlost dana gotovo svakodnevno! Tako je i roman Mogla bih to biti ja došao do mene, a samim tim i ova "vanredna preporuka" do vas. Da pređemo na štivo! Kamij Lorans je napisala jedan od najinteresantnijih romana koje sam pročitala ove godine. Ova psihološka drama je kolaž jedne priče ispričane iz više perspektiva. Svaka od njih nam daje novi ugao gledanja, novu percepciju kroz naraciju protagonistkinje Kler , četrdesetosmogodišnje profesorke, razvedene žene i majke dvoje dece.  Ona svoju priču izlaže u formi dnevničkih zapisa, a za tom varijantom događaja idu i beleške psihijatra, bivšeg supruga i spisateljice Kamij. Svi su upleteni u tumačenje događaja, svi imaju sv