TROJE, Ivan Tokin i Ognjenka Lakićević
Uočavanje osnovnih
poetskih motiva u zbirci „Troje” je kao prolazak kroz ustreptalo tkivo života, uhvaćeno
u vakuumu jednog trenutka koji se uporno ponavlja. Suočavanje sa velikim temama
ljudskog postojanja, kao što su smrt, ljubav i bol ovde je dato u formi introspektivne studije svakog od
navedenih stanja. S obzirom da je tema stanje, na sadržinskom planu tekst
obiluje slikama koje se analitički promišljaju i beleže.
Neprestano Tokinovo
zazivanje sopstvenog imena odaje utisak agonije koja svojim razornim dejstvom
ništi čovekov identitet do te mere da postaje neophodno da se osnovne
činjenice, date rođenjem, utvrđuju u bezizlaznom kolu košmarne stvarnosti
koja ne donosi razrešenje patnje. Naprotiv, jedino što je izvesno je budućnost
koja nosi novu ulogu u pesnikov život, ulogu ubice. Nemogućnost da se pomiri sa
činjenicom da će taj čin ubistva morati da se dogodi, navodi pesnika na zaključak
da on mora da ima dobrote koja će se pokazati i u činu milosrdnog ubistva. Neutaženi
unutarnji nemir proizilazi iz univerzalnog pitanja: koji je smisao smrti?
Jedina uteha koju Tokin nalazi je da “nasumičnim odabirom milost caruje”* jer
bi svako drugo objašnjenje imalo još manje smisla. Bes zbog nemoći nad promisli
koja svojim ravnodušnim prstom donosi patnju i ništi sve, iskazana je i pobeđena
saznanjem da slomljeni čovek nema više ništa što bi moglo da mu bude oduzeto. U
toj misli da, kada čovek ostane bez srca, bez osećanja, on zapravo trijumfuje
jer postaje neranjiv i besmrtan, tj. jednak toj višoj instanci/bogu jer nema
ništa sem praznine, pesnik osvetnički poentira.
Korak dalje
kroz zbirku nas vodi u još jedan prizor destruisane sadašnjosti, i iako nije
eksplicitno reč o smrti, sasvim je blizak umiranju. Prebiramo po neuspešno
potisnutim traumama koje datiraju od ranog detinjstva do odraslog doba. Iz
pozicije autsajdera, neshvaćenog preosetljivog bića lišenog nagona za samoodržanjem, pesnikinja se ni ne obraća nama kao čitaocima.
Ona vodi razgovore sa prolaznicima, sećanjima, sa onim što oseća, sa patnjom,
sa razornim unutarnjim potencijalom, sa sopstvom. Kao što i sama kaže u jednoj
od pesama, ona nema publiku i ne piše za nju. Ona piše kao što i trči, da kroz
kilometre i znoj zbaci sa sebe makar jedan deo tereta i nepodnošljive težine
samoobmane sa ubitačnim posledicama. Taj teret je praznina koja izjeda Dom da
od njega ostane samo skelet, slika mrtve prirode.
Kao što Tokin ponavlja svoje ime, tako i Lakićevićeva
ponavlja “Ne osećati više teret, stalna je namera… Sklupčati se do nestajanja,
stalna je namera”. To mantričko ponavljanje usled gubitka sigurnosti asocira na
stanje najvišeg alarma u kome se ljudsko biće bori za goli opstanak. Krah koji
nastaje na mikroplanu vodi od samodestruktivnih poriva do samospoznaje i uvida
kroz katarzično dejstvo patnje. I Lakićevićeva prolazi kroz teskobu, bol,
napuštanje, nemogućnost da se podredi većini, da nađe spokoj, ali ne nalazi
razrešenje. Završnim stihom “Već je bilo jasno na šta će ličiti život” nudi nam
ravnodušnu pomirenost kao krajnji domet traganja. Pomirenost sa sopstvenom
ranjivošću ne uključuje po sebi i sklad sa svetom ni nadu u potpuno isceljenje.
Pored opisanih
centralnih motiva koji oblikuju ove dve zbirke, postoje i elementi koji ih učvršćuju
i dopunjuju. Samoironijski ton, duhoviti uvidi i tragikomični momenti nose,
podižu stihove dodajući im šarm i potpunu autentičnost izrečenom.
Nataša Kasaš
*Stih iz pesme N. Kasaš
Natašina
Čitaonica 2020.© Nataša Kasaš
Коментари
Постави коментар