Пређи на главни садржај

Nataša Kasaš: Hronika jednog stradanja - 1. nagrada na konkursu izdavačke kuće Presing za književnu kritiku


HRONIKA  JEDNOG STRADANJA

Na granici Istoka i Zapada, Balkan je područje trvenja, razlika i razmeđa između kultura, vera i običaja. Kao beleg kroz decenije i vekove na istorijskom polju takođe nosi još sveže rane velikih razaranja i besmislenih ratova.
Kada se živi u takvom podneblju, prosto je neizbežno odupreti se odjecima istorijskih događanja koji, poput ponornice, pronalazeći put kroz brdovito tlo, postaju delom krvotoka čoveka i prožimaju njegovo biće. Taj čovek, koji oseća damare prošlosti u sopstvu, genetski je predodređen da mrzi nepravdu, da jače no drugi oseća patnju bližnjega, da se bori prkosom i ponosom.
  Noseći u grudima snažan dualizam osećanja beskraja i besmisla postojanja, utisnute u duši kao pismo i glavu sa istog novčića, taj se čovek, na ulasku u 21. vek, našao pred zastrašujućom slikom ratnih razaranja. Tako raspolućen, glavni lik romana ʺPod senkama Jestonijeʺ  nas uvodi u svakodnevicu rata. Gavrilo (Stevan (Sivac)), penzionisani istoričar, je glava porodice, njen čvrst oslonac. Njegova žena Olga, ulogom u životu Majka, upravo tu stabilnost i razboritost očekuje od svog supružnika. Međutim, ubrzo saznajemo da Gavrilo u svojoj ličnosti krije i drugačiji psihološki entitet. Njegov unutarnji glas, Stevan, ili kako ga pripovedač definiše, ʺpesnička labilnostʺ, je poetski beg iz bolnog stanja u realnosti. Pratimo li Gavrilov lik kroz roman, vidimo da se, pritisnuti stvarnošću,  njegovi ideali stavljaju na probu i menjaju, pa čak i ruše kad su podvrgnuti ispitu stvarnosti. S početka, glavni junak je nepokolebljiv u svom besu i osećaju nepravde: on se kategorički vodi mišlju da njegova otadžbina ne treba da poklekne pod silom jačega. Prkos i vitalnost tog stava se oglušuju i na argumente koje mu svakodnevno upućuju članovi porodice i prijatelji. Iz njega progovara Stevan, kao duh predaka,  i poziva svetsku pravdu da zaustavi nasilje nad narodom koji je već izmučen ratovima. Gavrilo se bori da zadrži prisebnost, ali kako vreme prolazi, Stevanov uticaj jača i zamagljuje trezveni pogled na zbivanja. Primarni osećaj besa sada zamenjuje osećaj nemoći. Glavni junak sada strepi nad sudbinom svoje dece i svog naroda. Tako veliki duševni nemir i sveprožimajuća tuga je morala ojačati unutarnji glas, probuditi iskonski bol taložen u genima generacijama unazad. Iz tog bola se rađa Stevan, koji svojom potrebom da zavapi i progovori odvlači Gavrila među spise u biblioteku. Skriveni poeta izlazi na svetlost dana, da, kao ranjena zver, razbaca neartikulisane stihove u obimnu epopeju o ljudskom stradanju.  To delo u svojim redovima nosi svu grubost i neuglađenost lišenu uzvišenog pesničkog izraza. U nju je pretočena sirova realnost i još stvarniji, nezadrživi bol. Ono što utišava Stevanov glas je i čudnovat stav mladih generacija, oličenih u Nadici i Veljku. Njihova mladost traži život i napredak, šansu za sreću i uspeh. Njihove oči su uprte u budućnost i nadu. Pritisak tog i takvog očekivanja od života koji tek počinje savlađuje Gavrilove stoičke stavove i pretvara ih u zablude. Istrošeni i izmoreni slikama stradanja, oslepljeni scenama tragičnih medijskih izveštaja, Olga i Gavrilo, na vest o rođenju unuke izlaze iz svojih čaura i ostavljaju Stevana da se suoči sa svojom nečistom savešću, Sivcem.



Raslojavanje glavnog junaka na više unutarnjih identiteta je možda i najznačajnija simbolička slika. Stevan je Gavrilu bio potreban kao jedini način da kanališe osnovni nagon ka trajanju i stvaranju. Takođe, taj oslobođeni unutarnji glas je i pribežište, put koji se otvorio kako bi se moglo podneti sopstveno postojanje u rugobnoj stvarnosti, u životu koji je zaustavljen.
Ipak, Stevan na kraju ostaje napušten i tako naslućujemo da se Gavrilo odrekao pesnika u sebi. ʺJestonijaʺ i Stevan se rastaju i od Sivca, nastavljajući svoje imaginarno trajanje oslobođeni i pomireni u epilogu. Sam pripovedač zaključuje: ʺTi si moj greh, a greh stoji kao mrlja na savesti grešnika. A savest se ne može čistiti.ʺ

  Stilski gledano, ovo prozno delo- roman, možemo nazvati i hronikom, koja prema definiciji označava ʺroman sa istorijskom tematikom u kojem je pripovedanje organizovano u hronološkom redosleduʺ.*
Radnja prati zbivanja u Boru i Jagodini tokom bombardovanja Jugoslavije 1999. godine. Sama struktura romana je jasna i razumljiva. Putem paralelizma koji je dosledno sproveden u celom delu, smenjuju se prozni tekst i odlomci iz epopeje (koja je poetska dopuna šturom i oskudnom pripovedanju). Sam način vođenja radnje je nevešt, sa jednog se događaja brzo prelazi na drugi. Dijalozi su kratki, neceloviti, pa čitalac ima osećaj uskraćenosti pri pokušaju da odgonetne dublje slojeve likova i njihovu psihološku strukturu. To se naročito odnosi na likove Nadice i Olge, koje, kao nosioci ženskog principa, nisu kao likovi zaokružene i celovite.  Sa druge strane, uočljivo je preopširno izveštavanje o svetskoj političkoj sceni, kome se ne vidi jasna svrha u tekstu. Često nailazimo na te pasuse koji koče radnju i skreću pažnju sa njenog toka. Sam paralelizam, kao nosilac strukture teksta, drugom svojom polovinom se nalazi u odlomcima epa, postavljenih između proznih celina. Iako je, idejno, takva konstrukcija legitimna, u samom romanu ovi poetski momenti nisu ispunili punu funkciju. Grub, sirov jezik, nemarno postavljen stih, mutne pesničke slike, njihova nedokučivost i  nerazgovetnost zbunjuju čitaoce. Naivna retoričnost i njena neskrivena patetika prevazilaze patos kojim se htelo da opeva stradanje pojedinca, naroda i države.
Takođe, pojedine piščeve unutartekstovne intervencije, kao ona na početku romana pri upoznavanju Gavrilovog lika i njegove slojevitosti su suvišne. Isto tako, i piščeva objašnjenja o postojanju stvarnog epa van okvira imaginarnog sveta dela takođe ruše strukturne činioce romana. Ovi su elementi gradivno tkivo fikcije i kao takvi treba da postoje u delu, nezavisno od realnih vantekstovnih okolnosti, čak i kada je u pitanju hronika.

  Čitaocu je jasno iz kojih je pobuda i pod kojim okolnostima ovo delo nastalo. Pisac, kao ni glavni junak, ni u jednom trenu razaranja nije pomislio da napusti rodno tlo.                         


   Ta ideja stiocizma, pesničkog idealizma je i danas očita u tekstu. Epilog romana je dat u stihovima, što nagoveštava da Stevan, iako odsutan iz Gavrilovog života, nastavlja da traje mimo njega.Može se zaključiti da nas pisac navodi na misao da su ideali neuništivi, baš kao i poezija, kao i sve što je nastalo i rodilo se iz velikih osećanja koja prevazilaze čovekovu moć poimanja. Stvaranje, kao jedini beg iz sivila dana, u ovom je delu postalo činilac opstanka, i tako nadraslo sva rušenja i obesmišljavanja ljudskog trajanja.


Nataša Kasaš ( tada Marković ☺)

Natašina Čitaonica 2020.© Nataša Kasaš

Pratite na mrežama:     Instagram Facebook



Коментари

Популарни постови са овог блога

Čitam: Očevi i oci, Slobodan Selenić

 Ovo je roman koji govori o burnom istorijskom periodu od kraja Prvog do kraja Drugog svetskog rata. Lokacijski je smešten u Beograd , a prati tri generacije jedne porodice.  Porodicu Medaković upoznajemo kroz perspektivu Stevana Medakovića , Milutinovog sina i Mihajlovog oca. Njegovo pripovedanje započinje u Engleskoj, gde se Stevan školuje i upoznaje Elizabetu , svoju buduću ženu, koju dovodi u posleratni Beograd, tada nerazvijeni, postorijentalni grad koji nije našao ni svoj identitet ni mesto u savremenoj Evropi. Početak parlamentarizma i pokušaj demokratije koji se ruši pod težinom rastućeg komunističkog pokreta neodoljivo je referentan i na sadašnje prilike te je sasvim razumljivo zašto je Selenić ovaj roman uspeo da objavi tek 1985. „Po uverenju komunista krivično zakonodavstvo postoji da bi štitilo njihovu vlast, a pojedini paragrafi ne služe kažnjavanju pravih prestupnika , već ućutkivanju, suzbijanju i progonu neistomišljenika. To se najlakše postiže širokim i krajnje neod

Čitam: Deca zla, Miodrag Majić

„Postoje stvari koje je bolje nikada ne saznati. Ne postajemo od svake istine bolji.“  Baš u trenutku kada sam okrenula poslednju stranu romana i uzela telefon da pogledam šta ima novo na voljenom nam instagramu, na #branasbookclub je započeta diskusija o Miodragu Majiću i Deci zla . Divna koincidencija i savršena prilika da svoje sveže utiske podelim sa još mnogo ljubitelja književnosti i dragom Branislavom Antović.  Moram da kažem da se moj prvi utisak o Vulkanovoj knjizi nije promenio: ovo je roman koji ima intrigantnu i neobičnu temu, donekle tipiziranog i psihološki nedovoljno portretisanog glavnog junaka. Ipak, ono što bih rekla da je svetla tačka ovog romana je odabir tema. Poslednjih nekoliko godina smo potopljeni jugo-lit talasom, talasom istorijskih i pseudoistorijskih romana, pokušajima da se iskristališe prošlost, kako daleka, tako i bliska.  Deca zla takođe kao jedan od događaja uzimaju ratove devedesetih i njihov produkt – decu zla. Decu koja su se rodila i živela

Kamij Lorans, Mogla bih to biti ja - preporuka za čitanje

  Zahvaljujući izuzetnim preporukama sa #bukstagram profila Manjini naslovi ovaj je roman našao put do mene.  Zaista sam srećna što ima mnogo profila i blogova koji u današnje vreme svoj sadržaj kreiraju na taj način da do vas stignu realne preporuke za čitanje i koji prave naslove i dobre autore izvode na svetlost dana gotovo svakodnevno! Tako je i roman Mogla bih to biti ja došao do mene, a samim tim i ova "vanredna preporuka" do vas. Da pređemo na štivo! Kamij Lorans je napisala jedan od najinteresantnijih romana koje sam pročitala ove godine. Ova psihološka drama je kolaž jedne priče ispričane iz više perspektiva. Svaka od njih nam daje novi ugao gledanja, novu percepciju kroz naraciju protagonistkinje Kler , četrdesetosmogodišnje profesorke, razvedene žene i majke dvoje dece.  Ona svoju priču izlaže u formi dnevničkih zapisa, a za tom varijantom događaja idu i beleške psihijatra, bivšeg supruga i spisateljice Kamij. Svi su upleteni u tumačenje događaja, svi imaju sv